lauantai 1. elokuuta 2015

Pohdintoja tulevaisuudesta

Seuraillessani ikäisteni (-96) siirtymistä kuka minnekkin opiskelemaan, olen alkanut itsekin aktiivisemmin miettimään mitä haluan tehdä elämälläni. Mulla nyt on vielä toi abivuosi sen vaihtovuoden takia jäljellä, mutta äkkiä se aika menee, joten jotain suuntaa olisi hyvä tietää jo nyt. Ajattelin vähän tulla jakamaan ajatuksiani tänne.


Viime postauksen lukeneet varmaan arvaavatkin jo, että mulla ei todellakaan ole mikään maailman suurin hinku jäädä Keravalle asumaan. Mutta mä en välttämättä tahdo jäädä asumaan Suomeenkaan erinäisten poliittisten tilanteiden takia. Tän takia oon tutkinut ulkomaille opiskelemaan lähdön mahdollisuutta ja ottanut esimerkiksi Kilroyn toiminnasta selvää. Se on järjestö, jonka tehtävä on auttaa joko opiskelemaan, tai duuniin ulkomaille. Mulla haaveammattina on uutistoimittajan, ulkomaankirjeenvaihtajan tms ura (joo vaihdan sen mun henkilöesittelyyn), joten ajattelin että ulkomailla opiskelu voisi parantaa työnsaannin mahollisuuksia, koska kehittäisin esimerkiksi kielitaitoa siinä samalla.


Kohdemaasta mulla ei ole vielä oikein minkäänsorttista hajua, mutta oon harkinnut Yhdysvaltoja, Englantia tai Australiaa yksinä vaihtoehtoina. Ainoa ongelma näiden kaikkien maiden kohdalla taitaa olla se, että lukukausimaksut on aika päätähuimaavat. Kelalta saa kyllä opintotuen, mutta vaan sillon jos opiskelee valtion valvonnan alaisena toimivassa yliopistossa (ts. yksityisen kaikki kulut pitäisi maksaa itse). En myöskään vielä tiedä, missä journalismia olisi parasta opiskella. Kysymyksiä siis riittää vielä.


Toivonmukaan nää suunnitelmat ei jää vaan kirjoituksen tasolle, vaan pääsisin oikeesti toteuttamaan unelmiani ulkomailla. Haluun alottaa niinsanotusti uuden elämän jossain, missä kukaan ei tunne mua. Keravalle kun jäät, niin et ikinä pääse sieltä pois (tullut huomattua parinkin ihmisen kohdalla) ja sitä mä en halua. Mutta eiköhän tää tästä vielä luonnistu. Kielitaidosta sen ei ainakaan pitäis jäädä kiinni =)

Kirjottelen jossain vaiheessa ensviikolla Heinolasta. Oon perjanatihin asti vahtimassa systerin poikia päivisin kun sisko ja miehensä on töissä. Kerron tunnelmia (kenties kuvien kera) sitten sieltä =)

Millasia tulevaisuuden haaveita teillä on? Olisko jollain jotain vinkkiä liittyen mun opiskeluihini?
~Julia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti